Friday, February 26, 2010

Nabi pun sayang kucing

Tahukah anda Nabi Muhammad saw juga membela kucing?

Salah satu kucing kesayangan baginda ialah Muezza. Diriwayatkan, suatu ketika Nabi ingin menunaikan solat setelah mendengar laungan azan, tetapi Muezza sedang nyenyak tidur di atas jubahnnya. Oleh kerana baginda tidak mahu mengganggu tidur Muezza, maka baginda memotong bahagian yang digunakan oleh Muezza sebagai lapik tidurnya. Sesudah Nabi kembali ke rumah, dilihat Muezza kelihatan kesal dengan perbuatannya dan dilihat cuba memohon maaf atas perbuatannya.

Dalam aktiviti lain, setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, baginda selalu mengendong Mueeza dan diletakkan di pahanya. Salah satu sifat Mueeza yang Nabi suka ialah, dia selalu mengiau ketika mendengar azan, dan ada masanya suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan. Bahkan kepada para sahabatnya, Nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan seperti menyanyangi keluarga sendiri.

Beberapa orang terdekat Nabi juga memelihara kucing. Aisyah binti Abu Bakar As-Siddiq, isteri Nabi amat menyayangi kucing, dan merasa amat kehilangan ketika kucingnya mati. Abdurrahman bin Sakhr Al-Azdi, digelar sebagai Abu Huruyrah yang bermaksud bapa kucing jantan kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara berbagai kucing jantan dirumahnya.

Malah bagi mereka yang pernah ke Tanah Suci Mekah, pasti berpeluang menziarahi Masjid Kucing. Dikatakan setiap kali masuk waktu solat, kucing akan berkumpul di situ. Malah ada pernah terdengar cerita, sesetengah orang semasa menunaikan haji ternampak kucing mengadap kiblat seolah-olah sedang bersolat . Wallahualam...

Di bawah ni merupakan gambar yang Kak Lin ambil di Tanah Suci Mekah masa dia buat umrah baru-baru ini. Dikatakan kucing ni merupakan suku sakat kucing Nabi Muhammad saw iaitu Muezza. Comel kan? Telinga dia besar.. Rasanya dah takde spesis kucing yang telinga macam tu sekarang..




Selamat menyambut Maulidur Rasul! Mari sama-sama berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw.. :)

4 comments:

edzlin007 said...

Salam Maulidur Rasul. kucing keturunan Muezza ni senang dijumpai sana?

suhanazainal said...

kucing dalam gambar tu kiut.

Aoi@riena said...

juz found dis entry...hehe
kucing tu ade muka arab.. comey... :P

najihatussolehah said...

hmm..bleh la bagi nama muezza kat kucing...share gambar nih ek..