Wednesday, December 19, 2018

Osaka cara kami (day 1)

pukul 5.40 pagi selamat mendarat di Kansai Airport setelah 5 jam plus perjalanan. after settle immigration check, kami freshen-up kat toilet je & lepak-lepak tunggu nak ambil kereta sewa pukul 8 pagi. kami decided sewa kereta sebab bawak rombong acik-acik. hahahaha. so the driver will be my sister & ku jadi co-pilot. before sewa kereta, make sure ada international driving license ok. Japan ni strict, dia nak tengok lesen kita before dia bagi kereta. kami sewa Nissan Serena, ngam-ngam cukup untuk kami bertujuh. pick-up kereta di Hotel Aeroplaza opposite airport, agak lama juga tunggu nak settlekan documentation semua. sebelah area kereta sewa ada Lawson, sempat beli hot coffee harga ¥380, sedap oi!

di klia. rombongan acik-acik hahahaha

tengah tunggu kereta sewa.
bawak backpack sebab kereta akan full dengan beg-beg lain

dekat pukul 9 am settle dapat kereta, terus kami mulakan perjalanan ke first location - Daisen Park. kat sana, ku guna iphone Maps untuk navigate jalan, Alhamdulillah sangat reliable. my aunty yang buat itinerary, kami ikut je. basically Daisen Park ni just taman biasa tapi ntah kenapa park di Japan ni cantik dia lain macam especially during spring and autumn.

toilet kat Daisen Park ni sangat bersih. impressed sebab toilet kat taman sangat sersih.

next, kami ke Sumiyoshi Grand Shrine, the oldest shrine since 211. kalau nak tau info lebih, just google je ok pasal shrine ni.

next, kami ke Shitennoji Temple, first Buddhist and oldest temple in Japan. besar ye pagoda kat situ, tapi kami tak masuk sebab masuk kena bayar.

pukul 12 lebih, kami ke apartment untuk drop beg. sementara nak jumpa bangunan apartment tu, beberapa kali jugak buat pusingan kat area Tsurigane Building tu. yelah dah signboard semua bahasa Jepun, jenuh gak nak tau mana satu buiding yang betul. lepas drop beg, cari parking & start cari tempat lunch sebab semua dah kebulur. guna halal apps, jumpa jugak Hafiz cafe (Persian food) belakang apartment kami. kami just order 4 set makanan, makan share-share je. kami order kari kambing dengan nasi, roti nan dengan kari ayam, nasi goreng herbs and apa ntah lagi satu. cukup semua makan dengan kenyang sebab portion dia besar anddddd mahal!

pukul 3pm dah boleh check-in, terus semua tidur sebab dalam flight malam tadi tak boleh tidur. pukul 5 sedar, terus bersiap untuk jalan-jalan sambil cuci mata. we went to Shinsaibashi & Dotonbori Glico signboard, hanya 11 minit jalan kaki. again, just guna iphone Maps untuk navigate jalan, confirm tak sesat.

area ni semua kedai-kedai high-end ala-ala macam Orchard Road Singapore

the famous Glico signboard. datang Osaka mesti ambil gambar kat sini.

masa ni rush time, orang balik kerja so raaaaammmaaaai sangat orang!

handsome mamat Jepun sebelah ni. eh!

belakang ku, Shinsaibashi shopping street. sepanjang-panjang tidak nak shopping kat jalan tu

tunggu rombongan lain balik, sempat lepak Starbucks belakang apartment kami